10. Heading bush - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Frank en Suzanne - WaarBenJij.nu 10. Heading bush - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Frank en Suzanne - WaarBenJij.nu

10. Heading bush

Door: Frank en Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Frank en Suzanne

19 November 2012 | Australië, Adelaide

Hallo iedereen,

We zijn weer veilig terug in de bewoonde wereld! 8 nov zijn we begonnen aan onze 10 daagse trip de outback in, vaarwel luxe. We zaten in een zeer gezellige groep van 17 mensen uit: Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Canada en de VS. Varierend in leeftijd van 18 t/m 77, maar vooral jongeren. Steven, onze eigen Steve Irwin komt uit Australie. Zijn zoon Kimi van 14 had 2 weken vrij genomen van school en was ook mee de outback in. Steven was tijdens deze trip nog jarig, hij is 59 jaar geworden.

De trip was super leuk. Totaal anders dan met z'n tweeen in een camper reizen. Je leert 15 andere mensen in 10 dagen goed kennen. De outback is een totaal andere (verlaten) wereld dan de oostkust. We hebben hele stukken onbewoonde wereld gezien, en we hebben hele mooie zonsondergangen, rotspartijen, bergen, landschappen, waterholes gezien. En je praat 10 dagen engels. Na een paar dagen denk je zelfs in het engels.

Alle bezigheden behalve het rijden van de bus deden we samen als groep. Iedere avond sneden we onze groentes en kookten we ons eten op het zelfgemaakte kampvuur. We maakte zelfs ons eigen bush toilet (gat in de grond met een soort doos erop en klaar). De sfeer rond het kampvuur was gezellig, veel praten, er werd gitaar gespeeld, gezongen en we hebben een aantal leuke spelletjes/raadsels geleerd.

Wanneer je besloot om te gaan slapen ging je een plekje zoeken (liefst zo egaal mogelijke ondergrond) en rolde je daar je swag uit. Vaak sliepen we in weilanden(dit zijn gigantische gebieden, waar de autoweg ook doorheen gaat) met koeien. Een swag is een soort grote slaapzak met een matrasje erin. Je ligt met je gewone slaapzak in je swag (Frank stak een beetje uit). Bijna elke avond kon je genieten van een prachtige sterrenhemel want het enige licht in de buurt was van ons eigen kampvuur.

Ons kamp stond op 1 dag na, elke dag in uitgestorven gebied. We hebben grotendeels offroad gereden. Dit was meestal zeer bumpy, maar wel leuk. We reden bijna niet op de asfalt highway.

's Ochtends werden we meestal wakker wanneer de zon op kwam (rond 6 uur). Behalve de eerste nacht (heel koud) hebben we heerlijk geslapen.

De eerste 6 dagen hebben we veel gereden, veel dieren gezien, kleine wandelingen gemaakt, stadjes bezocht, gezwommen. We reden de eerste 2 dagen door Flinders range, rotsachtig gebied met veel groen. Op dag 3 konden we ons voor het eerst 'wassen' in een zeer troebel vierkant bad. Op dag 4 hadden we een echte douche.

De volgende dieren hebben we gezien: Kangaroo's, wallabees, blauwtonghagedis, slangen, veel insecten, vogels, koeien, paarden, dromedaris, ezels.

We zijn langs Williams Creek geweest, dit is een plaatsje met totaal 3 inwoners. In een straal van 200 km is niks anders dan outback (echte middle of nowhere).

Het plaatsje Cooper Pedy hebben we ook bezocht. Hier wonen en leven de mensen onder de grond, waar het lekker cool is. We zijn in een opal-mijn en een ondergronds kerkje geweest.

We zijn ook in het plaatsje Oodnadatta geweest, dit is de geboorteplaats van Steve.

De laatste 4 dagen hebben we de meer bekende dingen bezocht. Op dag 7 hebben we rond Uluru gelopen, dit was geen pretje in een temperatuur van boven de 36 graden. Na 3,5 uur waren we weer bij het begin en gingen we de zonsondergang bekijken. Helaas was het erg bewolkt dus viel dit tegen. Gelukkig was de zonsopgang van de ochtend daarop helder en prachtig (gelukkig niet voor niks om 4 uur opgestaan).

Na de zonsopgang zijn we naar de Olga's gereden en hebben we in een betere temperatuur de Kata Tjuta wandeling gedaan (3,5 uur). Deze was erg mooi, ook nog een zandstorm in de verte gezien.

De 9e dag stonden we weer op tijd op om naar Kings Canyon te gaan voor onze 3e en laatste wandeling (weer 3,5 uur). Na een klim omhoog had je prachtig uitzicht langs de rand van de Canyon. Halverwege hebben we nog een verfrissende duik genomen in de Garden of Eden waterhole (werkelijk een paradijs). Misschien was dit wel onze mooiste wandeling tot nu toe in Australië.

De laatste dag stond in het teken van lekker badderen. We hebben twee waterholes bezocht, dit zijn een soort van meren tussen hoge rotsformaties in. Hier heeft Frank nog een grote schaafwond op zijn been opgelopen en een andere jongen zijn been zo hard gestoten dat er een gigantisch ei op kwam.

's Avonds hebben we in Alice Springs als afsluiting met de hele groep gegeten. Na deze gezellige laatste avond hebben we jammer genoeg iedereen op 18 nov gedag moeten zeggen omdat we terug vlogen naar Adelaide.

Hiermee kwam een eind aan een mooi avontuur. We vinden deze trip zeker een aanrader als je de echte outback wilt ervaren.

Liefs,
Frank en Suzanne

• 19 November 2012 - 16:51

Tips Voor Australie:

Hoi!

Wil je meer tips voor je reis door Australië? Kijk dan eens op www.tipsvooraustralie.nl of www.tips4oz.com

Fijne reis!

Groetjes

• 19 November 2012 - 18:23

Annemiek:

Hallo Frank en Suus
    Dat is een mooi avontuur wat jullie hebben meegemaakt!Dat jullie dat durven zomaar in de middle of
    nowhere!Geen last van dieren s'nachts???Maar wel geweldig slapen onder de sterrenhemel!
    En jullie zien zeker wel bijzondere dieren!En nu op naar de dolfijnen.....8 december toch?
    Weer een heerlijk verslag van jullie ......geniet weer van de luxe ....een wc zonder deksel!!!
    En die je gewoon kan doortrekken....
    Liefs en fijne weken!Annemiek

• 19 November 2012 - 22:56

Marjolijn:

Wauw, wat een avonturen allemaal, superstoer wat jullie allemaal gedaan hebben! Xxx

Ps. Onwijs leuk om jullie even op skype te hebben gezien! Heb hem nu geïnstalleerd, dus als jullie weer eens online zijn, let me know!

• 19 November 2012 - 22:58

Ralf De Pagter:

Ziet er prachtig uit allemaal, wat een avontuur mooi verwoord ook!
    Skypen was leuk!

Genietse nog! :)

XXX Ralf

• 19 November 2012 - 22:59

Wim Hulsegge:

Hallo Frank en Suzan

Wat gaat de tijd snel. Zeker als jullie zoveel beleven/ zien.
    Jullie verhalen zijn leuk om te lezen. Soms droom ik dat ik daar ook ben, maar helaas....!

Nog een goede reis gewenst.
    Op naar weer een mooie ervaring.

Pauline en Wim

• 20 November 2012 - 04:22

Linda:

Wauw! Wat klinkt dit gaaf zeg!!! Lijkt mij ook supergaaf om te doen! Mooie foto's ook weer! Liefs uit Laos!

• 20 November 2012 - 08:52

Marian S.:

Hoi Frank en Suzanne! Wat een prachtige ervaringen! Deze gaan je hele leven mee! De foto's zijn ook prachtig. Nog heel veel plezier! xx Marian

• 20 November 2012 - 12:08

Frido:

Jaaaa, dan eindelijk in de swag geslapen!! Zo te lezen een hele leuke ervaring. Veel plezier met de rest van de trip, en hou ons maar op de hoogte!

• 21 November 2012 - 08:59

Suzanne:

Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties:)

Vooral voordat je gaat slapen zie je overal beestjes kruipen die je echt niet in de swag wilt, maar als we eenmaal sliepen merkten we daar helemaal niks van. Dus het kan best zijn dat er wat in heeft gezeten, maar dat hebben we dan niet doorgehad;)

Het zijn zeker allemaal leuke ervaringen en we genieten er dan ook volop van.

Skypen was inderdaad leuk! moeten we vaker proberen, hopelijk is de verbinding dan beter (praat wat makkelijker).

We proberen een aantal goede foto's te maken die we aan de muur kunnen hangen. Zo is frank nu aan het proberen een foto van een kangaroo te maken, zo lopen hier gewoon rond bij het hostel waar we slapen.

Hopelijk zien jullie binnenkort het resultaat hier van!

• 21 November 2012 - 09:36

Frank:

Dank voor al jullie reactie's! Heel leuk om te lezen.
    Groetjes vanuit Halls Gap (de Grampians)

• 21 November 2012 - 13:54

Gerben:

Superleuk om te lezen! Ik heb de outback toen ook ervaren zoals jullie, denk ik na het lezen van dit verhaal, geweldig om in die omgeving op te gaan! De kings canyon vond ik ook zeker een vd mooiste wandelingen in australie..

Heel veel plezier met de rest van de trip!

Cheers x
    Gerben

Verslag uit: Australië, Adelaide

Frank en Suzanne

Hallo Allemaal, Hier in het mooie IJmuiden kunnen we rustig ons reisplan aan jullie vertellen. We vertrekken zaterdag 29 september vanuit Amsterdam, via Hong Kong, naar Cairns. We verblijven 3 dagen in Hong Kong, dus tijd genoeg om deze stad te bekijken. Als we in Cairns aankomen, staat onze camper Jucy Crib als het goed is klaar voor ons. Hiermee rijden we via de oostkust naar Melbourne (blauwe lijn). We leggen dan ca. 3700 km af in 1 maand tijd. Dat is 100 a 150 km per dag! Aangezien er heel veel te zien en te doen is onderweg, hebben wij nog niks vastgelegd op dit stuk. Onderweg houden we jullie op de hoogte. Op 7 nov vliegen we van Melbourne naar Adelaide. Op 8 nov vertrekken we voor de 10 daagse 'heading bush' trip naar Alice Springs (rode lijn). Dit is een 4 wheel drive outback trip. http://www.headingbush.com/outback-tours/adelaide-to-alice-springs-10-day-tour.html Na te hebben geslapen in een swag in de open lucht, een bezoek aan een ondergrondse camping, kijken naar zonsopgang bij 'rots' Uluru, vliegen we 18 nov van Alice Springs naar Adelaide. Vanuit Adelaide rijden we met een huurauto via de Great ocean road terug naar Melbourne (groene lijn). Op 25 nov start ons 2e avontuur: dan vliegen we van Melbourne naar Nieuw Zeeland, Christchurch. In Nieuw Zeeland reizen we van het zuider naar het noorder eiland, met een iets luxere camper: de jucy cabana. Op 8 dec gaan we zwemmen met dolfijnen in Kaikoura. Waarna we een dag later met de ferry naar het noorder eiland varen. Op 22 dec leveren wij de camper weer in in Auckland. Op 23 dec begint onze terugreis naar huis. We landen 28 uur later om half 7 weer op Schiphol. Dan kan kerst beginnen :) Wij gaan met zijn tweeën deze grote uitdaging aan. We hebben ontzettend veel zin om samen deze reis te maken. Nog 14 dagen en dan begint onze reis! Liefs Suzanne en Frank