12. Nieuw-Zeeland is mooi! - Reisverslag uit Frankton, Nieuw Zeeland van Frank en Suzanne - WaarBenJij.nu 12. Nieuw-Zeeland is mooi! - Reisverslag uit Frankton, Nieuw Zeeland van Frank en Suzanne - WaarBenJij.nu

12. Nieuw-Zeeland is mooi!

Door: Frank en Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Frank en Suzanne

30 November 2012 | Nieuw Zeeland, Frankton

Hallo allemaal!

Jaja, hier is dan ons eerste verslag uit Nieuw-Zeeland. De eerste indrukken zijn fantastisch! Het is echt een super mooi land, met ontzettend mooie natuur.

26 nov landden we om 5 uur 's ochtends in Christchurch, waar we om 10 uur ons -voor de komende 28 dagen- onderkomen hebben opgehaald; de Jucy Cabana Camper. Deze camper is een slag groter en luxer dan de camper die we in AU hadden. We kunnen nu prima binnen zitten, dat is soms ook wel nodig, want het kan hier koud zijn, of regenen.

Eerst hebben we kort Christchurch bekeken, veel gebouwen staan nog leeg of staan half op instorten (zelfs ruim een jaar na de aardbeving nog). Het was een beetje een troosteloos gezicht, tot we een hoekje omgingen en we verrast werden door een gezellig pleintje met allemaal tijdelijke winkelcontainers. Op de markt hebben we ook meteen beide geitenwollensokken gekocht, want het kan hier aardig fris zijn! Na Christchurch zijn we via de Inland scinetic route naar Geraldine gereden. Onderweg veel weilanden met schapen gezien, typisch nieuw-zeelands. Ook staken we een smurfenblauwe rivier over (zie foto).

27 nov, vandaag staat Mt Cook op het programma, de hoogste berg van heel Oceanië. We hebben hier een wandeling gemaakt van 3 uur door de vallei. We hebben hier veel mooie natuur gezien, zoals besneeuwde bergtoppen (die heb je in Nederland niet). 's Avonds hebben we nog een verrassend mooie zonsondergang gezien in Twizel.

28 nov zijn we eerst naar de Clay Cliffs gereden, waar we met zijn tweeën hebben genoten van mooie rotsen en de omgeving. Hierna zijn we naar Queenstown gereden. De middag is een beetje verloren gegaan aan jucy perikelen, de centrale deurvergrendeling en de dvd-speler laten het afweten. Aan het einde van de middag nog met de gondel omhoog gegaan waar je een mooi uitzicht hebt over Queenstown.

29 nov was gelukkig wel een productieve dag. Zo hebben we de Milford Sound cruise voor morgen geboekt en zijn we naar de glowworm cave gegaan in Te Anau. Hier ging je (met 14 man) in een bootje in het donker door de grot varen waar wormen zitten die licht geven. Hiermee lokken ze insecten die ze vervolgens opeten. Helaas mochten we geen foto's maken in de grotten. Hierna zijn we naar een camping gereden op de Millford Road zodat we morgen ochtend vroeg minder ver hoeven te rijden. We stonden met 3 andere campers midden in de natuur, met aan beide kanten hoge bergen (foto waar Frank achter de camper staat).

30 nov zijn we vroeg opgestaan om op tijd te komen voor onze boottocht. Onderweg hier naar toe moesten we door een tunnel dwars door een berg heen (zie foto), hij lekte aan alle kanten. Ook hebben we mooie landschappen gezien onderweg. Tijdens de cruise voeren we tussen de hoge rotswanden richting de Tasmanzee en weer terug. Jullie moeten de foto's maar bekijken om een beetje een indruk te krijgen, want het is onbeschrijfelijk mooi.

Wisten jullie dat Nieuw-Zeeland is ontdekt door de Nederlander Abel Jansz Tasman, in 1642? En dat hij dacht dat het een eiland onder Zuid-Amerika was en noemde het daarom Staten Landt. Toen zijn opdrachtgevers van de VOC er achter kwamen dat Tasmans ontdekking onmogelijk deel kon zijn van hun Staten Landt hernoemden ze het in Nova Zelandia, naar de eveneens in het zuiden gelegen provincie Zeeland. (zo leer je nog eens wat uit de anwb wereldreisgids)

Liefs,
Frank en Suzanne

• 30 November 2012 - 23:46

Marian En Wim:

Fijn dat jullie het naar je zin hebben. Zo leer je ook nog een wat. De naam Abel Tasman kennen we nog wel van de geschiedenisboekjes. De ontstaansgeschiedenis van die naam niet (misschien Marian wel), nooit geweten dat je van de ANWB nog geschiedenis kunt leren. Geniet nog maar lekker.

Groetjes en liefs van aunt and uncle

• 30 November 2012 - 23:46

Marian En Wim:

Groetjes en liefs van aunt and uncle

• 30 November 2012 - 23:47

Wim:

shit happens het is dubbel gegaan

• 01 December 2012 - 05:21

Zo echt mooi! :D

• 01 December 2012 - 19:45

Jolanda:

Leuke verhalen, en geweldige foto's
    Erg leuk om op deze manier mee te reizen.

Nog heeeeel veel plezier

• 08 December 2012 - 16:33

Annemieke Vogelaar:

Mooie foto's hoor....van en prachtig land!
    Vandaag zwemmen met dolfijnen.....en wat het de mooiste ervaring uit je leven????
    Voor mij een van de mooiste!Kus en geniet nog volop!!!

Frank en Suzanne

Hallo Allemaal, Hier in het mooie IJmuiden kunnen we rustig ons reisplan aan jullie vertellen. We vertrekken zaterdag 29 september vanuit Amsterdam, via Hong Kong, naar Cairns. We verblijven 3 dagen in Hong Kong, dus tijd genoeg om deze stad te bekijken. Als we in Cairns aankomen, staat onze camper Jucy Crib als het goed is klaar voor ons. Hiermee rijden we via de oostkust naar Melbourne (blauwe lijn). We leggen dan ca. 3700 km af in 1 maand tijd. Dat is 100 a 150 km per dag! Aangezien er heel veel te zien en te doen is onderweg, hebben wij nog niks vastgelegd op dit stuk. Onderweg houden we jullie op de hoogte. Op 7 nov vliegen we van Melbourne naar Adelaide. Op 8 nov vertrekken we voor de 10 daagse 'heading bush' trip naar Alice Springs (rode lijn). Dit is een 4 wheel drive outback trip. http://www.headingbush.com/outback-tours/adelaide-to-alice-springs-10-day-tour.html Na te hebben geslapen in een swag in de open lucht, een bezoek aan een ondergrondse camping, kijken naar zonsopgang bij 'rots' Uluru, vliegen we 18 nov van Alice Springs naar Adelaide. Vanuit Adelaide rijden we met een huurauto via de Great ocean road terug naar Melbourne (groene lijn). Op 25 nov start ons 2e avontuur: dan vliegen we van Melbourne naar Nieuw Zeeland, Christchurch. In Nieuw Zeeland reizen we van het zuider naar het noorder eiland, met een iets luxere camper: de jucy cabana. Op 8 dec gaan we zwemmen met dolfijnen in Kaikoura. Waarna we een dag later met de ferry naar het noorder eiland varen. Op 22 dec leveren wij de camper weer in in Auckland. Op 23 dec begint onze terugreis naar huis. We landen 28 uur later om half 7 weer op Schiphol. Dan kan kerst beginnen :) Wij gaan met zijn tweeën deze grote uitdaging aan. We hebben ontzettend veel zin om samen deze reis te maken. Nog 14 dagen en dan begint onze reis! Liefs Suzanne en Frank