13. Zo groen als Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Frank en Suzanne - WaarBenJij.nu 13. Zo groen als Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Frank en Suzanne - WaarBenJij.nu

13. Zo groen als Nieuw-Zeeland

Door: Frank en Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Frank en Suzanne

10 December 2012 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Hallo allemaal,

Hier ons 2e verslag uit het mooie, maar vaak ook natte en koude, Nieuw-Zeeland. Soms hebben we ook mooi weer, met een heerlijk zonnetje, maar tot nu toe niet heel veel. Dat is wel even wennen na 2 maanden mooi weer in Australie.

Op 1 dec hebben we in Wanaka in een Jetboat gevaren (de Jetboat is een Nieuw Zeelandse uitvinding). Zo'n ding gaat hard! Echt hard! We zaten hier met z'n 6en in. Iedereen was onder de indruk. We zijn die dag ook naar 'Puzzleworld' gegaan. Hier kun je grappige foto's maken.

2 dec hebben we gewandeld in Mt Aspiring national park. Mooie snel stromende rivieren, daar wil je niet invallen. We moesten die dag eindigen in het stadje Fox Glacier, want de volgende dag stond een gletsjer wandeling op het programma. De meer populaire Franz Josef gletsjer wandeling kon niet, omdat deze niet veilig is op het moment.

3 dec stonden we vroeg op om naar de organisatie van de gletsjer te gaan. We gingen in een bus met 20 man + 2 gidsen. Op de gletsjer liep je met 10 man + gids. Onze gids heette Sean en komt uit de VS. De heenweg naar de gletsjer toe was pittig, veel trap lopen. Het bijzondere aan deze route was dat we door regenwoud liepen, dat hadden we niet van tevoren verwacht. Aan de voet van de gletsjer bonden we de spikes om, voor goede grip op het ijs. Gids Sean hakte hier en daar trappetjes voor ons uit en leidde ons naar een paar mooie plekken. Het was een mooie ervaring.

4 dec hebben we overdag de pancake rocks bezocht. Dit zijn rotskliffen aan de kust. In deze rotskliffen zitten 'blowholes'. Dit zijn openingen in de rotsen waar het zeewater door omhoog spuit. De zee was ruig, waardoor de blowholes het goed deden! (gelukkig deze keer wel, want die in Kiama deed het niet) Dit zie je op de foto's. Best wel spectaculair. Aan het eind van de middag kwamen we aan op een camping in Jackson's. Hier hebben we de rest van de regenachtige dag in de tot nu toe mooiste campkitchen doorgebracht. Hier hebben we spelletjes gespeeld en een boekje gelezen in een gezellige huiskamerachtige sfeer.

5 dec bleef het maar regenen, dus we hebben de hele ochtend gezellig in onze woonkamer doorgebracht met onze boeken. Om 10 uur moesten we toch maar gaan rijden. Vandaag reden we door Arthur's Pass, wat mooi schijnt te zijn maar door alle regenwolken hebben we hier vrij weinig van kunnen zien. We besloten om door te rijden naar Christchurch waar het stralend weer was. Hier hebben we een beetje door een winkelcentrum gelopen en zijn we naar de film geweest (Twilight). 's Avonds op een camping in Christchurch overnacht.

6 dec hebben we 's ochtends (12 uur tijdsverschil) geskyped met de sinterklaas vierende familie. We vonden het erg leuk om jullie allemaal te zien/spreken! Volgend jaar zijn we er gewoon weer bij. Vandaag zijn we naar Hamner Springs gereden waar we van een welverdiende middag SPA hotpools hebben genoten. Je had hier allemaal heerlijk verwarmde buitenbaden en welnessbaden (natuurlijk stonk er ook weer een naar rotte eieren). Nadat we heerlijk tot rust zijn gekomen zijn we in Hamner Springs op de camping gaan staan. (Het weer was erg druilerig vandaag).

7 dec heeft Frank weer een rustig dagje gehad, beetje rijden, wandelen en een boekje lezen. Suzanne heeft ongeveer 3 uur paardgereden. Frank wilde deze keer niet mee, 1x is wel genoeg. Het bijzondere aan deze buitenrit was dat de paarden geen bit in hebben maar dat je op de 'natuurlijke' manier paardrijdt. Dit was best lastig als je dit niet gewend bent. Helaas begon aardig in het begin van de rit het te regenen en werd het niet meer droog. Suzanne kwam helemaal doorweekt en koud, maar voldaan weer terug. Daarna zijn we naar Kaikoura gereden want de volgende dag zouden we gaan dolfijn zwemmen!

8 dec kregen we helaas 's ochtends te horen dat het zwemmen met dolfijnen niet door kon gaan vanwege het weer (de zee was te ruig). Dus hebben we ons plan voor de laatste dagen op het Zuidereiland omgegooid. Het plan is nu om op dinsdag 11 dec te gaan zwemmen met dolfijnen (hopelijk gaat het dan wel door). Dus zijn we vandaag richting Abel Tasman National Park gereden. Onderweg nog een zeehonden gezien, en er lagen ook 2 zowat op de parkeerplaatsen. Aan het einde van de middag hebben we fietsen van de camping in Motueka gehuurd en zijn een rondje door het dorp gefietst. Daarna heerlijk van het zonnetje genoten tijdens een potje schaken (gigantisch bord), lezen en pannenkoeken eten.

9 dec was het heerlijk weer en hebben we 's ochtends 2 uur op zee gekajakt. We hadden bijna een privé trip, maar op het aller laatste moment waren we toch met 9 man. Hierdoor werd het een relax tochtje, we hoefden niet zo hard te kajaken. We hebben langs de kust van Abel Tasman National Park gevaren en dit was echt mooi. Later die dag zijn we met de boot afgezet bij een strandje waarvandaan we een wandeling hebben gemaakt naar een ander strand, waar we heerlijk nog een tijdje in de zon hebben gezeten/gelegen. Hiervandaan werden we weer opgepikt en afgezet in Kaiteriteri waar we uit eten zijn geweest en op de camping zijn gaan slapen.

10 dec hebben we ontbeten met onze eenden en mussen vrienden, die heel dicht bij ons kwamen zitten. Hierna besloten we om toch nog naar de Waikoropupu Springs te gaan die een stukje boven Kaiteriteri zijn, vlak bij Takaka. Hier komt water naar boven uit een grottenstelsel, met wel 14 kubieke meter per seconde. Om dit een beetje te visualiseren: 40 badkuipen per 2 seconden. In het anwb boek staat: tot wel 21 m3 per seconde, oftewel in vijf seconden het statistische jaarverbruik van een modern tweepersoonshuishouden. En daarmee een van de honderd waterrijkste bronnen ter wereld. Naast dat er dus heel veel water in stroomt ziet het er ook nog eens heel mooi uit, heel helder water. Hierna hebben we nog de Pupu Hydro Walkway gelopen, vroeger werd hier goud gezocht en tegenwoordig is het een elektriciteitscentrale. Daarna stond een lange rit voor de boeg, we moesten weer helemaal terug naar Kaikoura rijden voor de dolfijnen (350 km).

• 10 December 2012 - 20:19

Annemiek:

Wat zien jullie er goed uit!Zo heerlijk met big smile!Vooral gaaf die foto's van die gletsjers
    spannend zeker he!
    Ik hoop echt voorjullie dat het dolfijn feest doorgaat!
    Mijn vriendin is al 3 keer in Nieuw Zeeland geweest en ze wil zoooo terug maar ja is een beetje
    ver he en prijzig!!!
    Wat gaat de tijd snel he!Nog veel plezier en dikke kussss xA

• 10 December 2012 - 21:33

Frido:

Waar zijn alle schapen en lammetjes???!!

• 10 December 2012 - 23:52

Jolanda Hovius:

Die Gletsjer, wauw! En leuk dat je weer hebt kunnen paardrijden Suus! Ik hoop voor jullie dat het zwemmen met dolfijnen door gaat :) Veel plezier nog! x

• 11 December 2012 - 09:43

Linda:

Klinkt weer goed! Alleen jammer van de regen! Ik zie jullie al snel: leuk! X Linda

• 13 December 2012 - 23:09

Marjolijn:

Leuke verhalen weer! Wilde je niet eens nog een keer paardrijden frankieboy, flauw hoor ;-) nog even en dan zie ik jullie weer, gezellig kerst vieren :-)
    Geniet nog even driedubbel van de laatste week!
    Dikke kussen

• 18 December 2012 - 20:12

Annemiek:

Hallo luitjes wat een prachtige foto's van Nieuw Zeeland...mooi land hoor!
    En ja inderdaad erg koud het water 13 graden!Dat is natuurlijk een heel ander verhaal met wilde dolfijnen
    dan wat ik op Bali heb mee gemaakt maar het zijn toch hele bijzondere en intelligente dieren!
    Geniet nog van de laatste mooie tripjes en heel goede thuisreis!!!!liefs Annemiek heb genoten van jullie reis en verslagen!X

Frank en Suzanne

Hallo Allemaal, Hier in het mooie IJmuiden kunnen we rustig ons reisplan aan jullie vertellen. We vertrekken zaterdag 29 september vanuit Amsterdam, via Hong Kong, naar Cairns. We verblijven 3 dagen in Hong Kong, dus tijd genoeg om deze stad te bekijken. Als we in Cairns aankomen, staat onze camper Jucy Crib als het goed is klaar voor ons. Hiermee rijden we via de oostkust naar Melbourne (blauwe lijn). We leggen dan ca. 3700 km af in 1 maand tijd. Dat is 100 a 150 km per dag! Aangezien er heel veel te zien en te doen is onderweg, hebben wij nog niks vastgelegd op dit stuk. Onderweg houden we jullie op de hoogte. Op 7 nov vliegen we van Melbourne naar Adelaide. Op 8 nov vertrekken we voor de 10 daagse 'heading bush' trip naar Alice Springs (rode lijn). Dit is een 4 wheel drive outback trip. http://www.headingbush.com/outback-tours/adelaide-to-alice-springs-10-day-tour.html Na te hebben geslapen in een swag in de open lucht, een bezoek aan een ondergrondse camping, kijken naar zonsopgang bij 'rots' Uluru, vliegen we 18 nov van Alice Springs naar Adelaide. Vanuit Adelaide rijden we met een huurauto via de Great ocean road terug naar Melbourne (groene lijn). Op 25 nov start ons 2e avontuur: dan vliegen we van Melbourne naar Nieuw Zeeland, Christchurch. In Nieuw Zeeland reizen we van het zuider naar het noorder eiland, met een iets luxere camper: de jucy cabana. Op 8 dec gaan we zwemmen met dolfijnen in Kaikoura. Waarna we een dag later met de ferry naar het noorder eiland varen. Op 22 dec leveren wij de camper weer in in Auckland. Op 23 dec begint onze terugreis naar huis. We landen 28 uur later om half 7 weer op Schiphol. Dan kan kerst beginnen :) Wij gaan met zijn tweeën deze grote uitdaging aan. We hebben ontzettend veel zin om samen deze reis te maken. Nog 14 dagen en dan begint onze reis! Liefs Suzanne en Frank